tirsdag 23. oktober 2012

Initiativ :)

Hva er initiativ?

Å ta initiativ vil si at man kan gjøre oppgaver som du ikke er blitt satt opp til eller bedt om. Å ta initiativ viser at du er interessert og at du er bevisst på din arbeidsplass, og tør å få utenfor din komfortsone.

Hvordan vise initiativ?

Det du for eksempel kan gjøre for å vise initiativ er for eksempel og:
- Dekke på bord
-Rydde av etter måltider
-Sette inn møkkete tallerkner i oppvaskmaskin
-Rydde ut av oppvaskmaskinen
-Sette deg ned og prate med brukerne
-Lese avisen for brukerne
-Styre bingo eller andre aktiviteter


Hvordan har jeg tatt initiativ på mitt PTF sted? 

Da jeg kom på jobb i dag tidlig, så begynte jeg og dekke på bordene inne på storstua og inne på hobbyrommet, på hobbyrommet kan det sitte 8 brukere, de brukerne som sitter der er de som er i god nok form til å klare seg litt mer selvstendig enn det noen av de andre kan som må ha litt mer hjelp. Etter alle brukerne var mette gikk de ned i fellesstua og satte seg der mens vi andre ryddet av og vasket bordene, og satte det møkkete inn i oppvaskmaskinen. Til vi skulle spille bingo var det noen som ville høre på avislesing, de andre som ble igjen satte jeg meg ned og pratet med. Jeg synes det er veldig koselig da brukerne husker hvem jeg er fra forrige uke, også setter jeg veldig stor pris på at de setter pris på det jeg gjør for dem, enten om det er å gi dem kaffe eller kake, eller bare det og sette meg ned og prate med dem, for det er ikke bare for dem, de fleste av de brukerne som er der er alene og har ingen og prate med, og sitter som oftest alene hele dagen. Det å vite at jeg har vært til nytte for noen, og betydd noe den dagen er det som gir meg motivasjon til å ta initiativ. Det at jeg også får skryt av Henny og de andre som jobber der setter jeg også stor pris på, fordi da vet jeg at jeg gjør noe riktig og da blir jeg mer bevisst.


1 kommentar:

  1. Å erfare at du har vært til for noen og at du har vært med å gjøre dagen god,forstår jeg gir motivasjon til å ta initiativ.Du må lagre slike erfaringer og la de bli en del av din kompetanse.

    SvarSlett