onsdag 17. april 2013

Erfaringer jeg har gjort til mine kunnskaper!


Jeg har erfart det etter over et halvt år ute i PTF, at jeg lærer ting bedre ved å utføre det i praksis enn å lære det via bøker. Da får jeg selv erfart det, og jeg får sett hvordan løsninger jeg ville brukt. Men jeg hadde ikke taklet slike forskjellige situasjoner uten ett grunnlag av kunnskap ut ifra bøkene.

3 situasjoner der jeg bruker min erfaring som min kunnskap 

1. toalettbesøk 
Jeg har nå etterhvert hjulpet flere av brukerne på toalettet, og de som jeg har hjulpet har da vært bruker av urinpose, som jeg da har tømt. Og da har jeg brukt mine kunnskaper innen hygiene og det å vite grenser og vise respekt.

Hygiene: 
man vasker seg på hendene, og bruker da en såpe med ph 5,5, så tar man på sterile hansker. etter man har tømt urinposen, tar man urinen i toalettet, drar ned, så vasker toalettet. da man skal vaske den beholderen vi bruker til å ha urinen i fra posen og til toalettet vasker vi i en vask. I den bruker vi en spesiell såpe som er egnet for disse.

Grenser: 
Man er veldig nære en person da man skal tømme en urinpose. jeg viser da at jeg holder grenser ved å gjøre kun det jeg skal

Vise respekt: 
Når man er på jobb skal man alltid være respektfull for alle du jobber med og for. og det viser jeg da jeg er på jobb, og ellers.

2. Dekking av bord 
I begynnelsen av året, så var Marit Sund veldig nøye på at bordet på kjøkkenet skulle se pent ut da vi skulle spise, og det skjønte ikke jeg helt vitsen med, vi skulle jo bare spise. Men da jeg kom på Heragsbygda Dagsenter, skjønte jeg hvorfor Marit var så nøye på det. Da brukerne kommer om morgenen og skal få frokosten sin, og det er mange av dem som ikke har så god matlyst, det at maten da ser innbydende ut, og at bordet er pent pyntet og innbydende det også, så hjelper det veldig på matlysten til brukerne. Man spiser faktisk også med øynene.

Og det er en erfaring som jeg har gjort til min kunnskap.

3. Hjelpe brukerne inn fra bilen og ut igjen, og bruke hjelpemidler. 

Jeg var veldig nervøs for å gjøre noe feil i begynnelsen, med tanke på å få dem trygt ut av bilen og inn, og i tillegg bruke både rullatorer og rullestoler og andre hjelpemidler. men etterhvert som jeg har fått øvd meg på det, og har blitt vist hvordan jeg skal gjøre det, så føler jeg at dette er en erfaring jeg har gjort til min kunnskap.

I denne oppgaven så er det også det første møtet med brukerne om morgenen og før de skal hjem etter de har vært på dagsenteret.. Da de kommer om morgenen så er det viktig å møte dem med et smil og være hyggelig, det kan være med på å legge grunnlaget for hvordan deres dag blir denne dagen. Og da de skal hjem er det viktig å være hyggelig og at de drar med et smil om munnen. da vet man at brukerne har hatt en fin dag.

Hva dette gjør med meg og min yrkes stolthet 

Jeg er veldig opptatt av at brukerne skal ha en fin dag, har de en fin dag, har jeg også en fin dag. Jeg er der for dem og det er de som er i fokus. Jeg synes det er veldig godt å ha kommet nære brukerne på den måten at de forteller meg historier om barnebarn og familien sin. De viser en tillit til meg, og den setter jeg utrolig stor pris på. Jeg er stolt over det yrket jeg er i ferd med å utdanne meg til å bli, og jeg vet at jeg har valgt riktig løp for meg.

1 kommentar:

  1. Lykke til med videre læring neste år.Da får du på plass begrunnelser for det du gjør.

    SvarSlett